Skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse, også kaldet shin splint, er en af de hyppigste overbelastningsskader bland løbere og andre idrætsudøvere. Det er en betændelsestilstand i musklerne på inder/yderside af underbenet samt deres tilhæftning til hinden på knoglen.

Symptomer

  • Smerte/ømhed enten på inderside af underbensknoglen, hvor musklerne hæfter til knoglen eller smerter i musklen, tibialis anterior, på ydersiden af underbensknoglen
  • smerter/stivhed om morgenen, som bliver bedre når man kommer ud af sengen og får rørt sig
  • ofte opleves smerte når man går i gang med sin idræt for derefter at blive bedre, når muskulaturen er varmet op, men så begynder smerterne enten senere eller efter ophør at idræt

Årsager

  • For hurtig optrapning af træning. Nogle gange kommer symptomerne på hurtig optrapning flere måneder senere, og det kan være svært at huske lige hvornår, man har lavet for meget
  • platfod- fodens svangbue falder indad, og der er et større træk og arbejde for underbenets muskler
  • osteopatisk platfod hvor leddene omkring foden er låste, og forårsager at foden falder indad
  • hofte- en indadroteret hofte , som forårsager at knæet hælder indad øger stresset på underbensmusklerne. Strammer muskler på forside og yderside af hofte kan forårsage dette
  • spændinger og arvæv omkring tarme og organer kan nedsætte cirkulationen til underbenet. Cirkulation og ilt skal til for at en skade kan hele op igen

Hvad kan du selv gøre

  • enten helt aflaste underbenet med fx cykling i stedet eller trappe ned på træningen
  • sørge for at have en god sko med stødabsorbering samt evt et indlæg til at korrigere foden
  • ikke løbe på hårdt underlag
  • holde igen med slik og søde sager samt sørge for at spise godt med fed fisk og et tilskud af omega 3, da dette er med til at reducere inflammation i kroppen

Hvad kan vi hjælpe med

  • Vi undersøger hele kroppen, for at finde ud af hvilke områder, der er spændte, og kan være medvirkende til at skaden ikke heler op. Derefter løsner vi områder.
  • løsne fodens og underbenets knogler, for at aflaste musklerne og skabe bedre cirkulation
  • løsne for hoften og bækken, så der ikke kommer skævt træk til musklerne
  • løsne for spændinger omkring tarme og organer, for at øge cirkulationen til benet
  • løsne for ryggen da nerverne til benet kommer derfra, og spændinger i ryggen kan medføre en konstant spænding i underbenets muskler. Læs mere om ryggen her

Kontakt os

Ring på 7199 5919

Hjemmesiden www.correctme.dk

Skriv til os

Du er velkommen til at udfylde formularen herunder og skrive til os direkte. Jeg svarer tilbage hurtigst muligt!

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Telefon

Emne

Din besked

By |2019-01-30T19:57:14+01:00marts 12th, 2017|
Kontakt os!